Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chelseas ytter Mykhailo Mudryk misslyckas med drogtestet och hävdar att han "aldrig m
Mykhailo Mudryk har misslyckats med ett drogtest, fotbollströjor barn har hans klubb Chelsea bekräftat. Den ukrainska landskampen hävdar att han "aldrig medvetet har använt något förbjudet ämne" efter att ett rutinmässigt urintest bekräftat förekomsten av ett hittills obekräftat ämne.
Mudryk har inte varit med sedan han gjorde mål i en 2-0-seger mot Heindeheim i slutet av november, en frånvaro i fem matcher som huvudtränaren Enzo Maresca förklarade för sjukdom. Varje brott mot det engelska fotbollsförbundets antidopningspolicy resulterar i en omedelbar provisorisk avstängning från spelet.
Det är inte bekräftat när kantspelarens misslyckade test ägde rum och inte heller vilken substans han testade positivt för. Men flera rapporter både i Mudryks hemland och Storbritannien säger att det var en prestationshöjande drog. Om detta verkligen skulle vara fallet skulle han få ett långt avstängning från fotbollen.
Ett klubbuttalande sade: "Chelsea Football Club kan bekräfta att fotbollsförbundet nyligen kontaktade vår spelare Mykhailo Mudryk angående ett negativt fynd i ett rutinmässigt urintest.
"Både klubben och Mykhailo stöder till fullo FAConfused testprogram och alla våra spelare, Jude Bellingham tröja inklusive Mykhailo, testas regelbundet. Mykhailo har kategoriskt bekräftat att han aldrig medvetet har använt några förbjudna ämnen. Både Mykhailo och klubben kommer nu att samarbeta med relevanta myndigheter för att fastställa vad som har orsakat det negativa fyndet."
Mudryk, 23, kom till Chelsea från Shakhtar Donetsk i en affär värd upp till 112 miljoner dollar i januari 2023. Sedan hans ankomst har yttern kämpat för formen och levererat 10 mål och nio assist på 73 matcher i alla tävlingar. Chelseas finansiella engagemang för Mudryk ligger kvar på sex och ett halvt års löner och amorteringskostnader som uppskattas till cirka 50 miljoner pund.
"Detta har kommit som en total chock eftersom jag aldrig medvetet har använt några förbjudna ämnen eller brutit mot några regler, och jag arbetar nära mitt team för att undersöka hur detta kunde ha hänt", skrev Mudryk på Instagram.
"Jag vet att jag inte har gjort något fel och förblir hoppfull om att jag snart är tillbaka på planen. Jag kan inte säga mer nu på grund av processens konfidentialitet, men jag kommer att göra det så snart jag kan."
Reply

Messages In This Thread
Chelseas ytter Mykhailo Mudryk misslyckas med drogtestet och hävdar att han "aldrig m - by swedennews98 - 9 hours ago

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)